Idrætsskader behandles efter RICE-metoden


Mere end 16.000 danskere henvender sig årligt til skadestuerne med akutte idrætsskader.

Hvert år kommer mange danskere til skade, når de dyrker idræt: Ankelforstuvninger, fibersprængninger, smerter i skuldre, ben, knæ og ankler er nogle af de hyppigste idrætsskader.


RICE = Ro, is og støttebind


De skader, man hyppigst møder på idrætsbanen, er skader på muskler, sener og ledbånd samt knogle- og ledskader. Det første man skal gøre, er:

  • Stop idrætsaktiviteten
  • Spørg, hvor det gør ondt
  • Vurdér skadens omfang
  • Sæt RICE-behandling i gang og tilkald eventuelt assistance.


RICE
Fibersprængninger, trælår, en beskadiget akillessene, forvridninger i fodled, knæ, håndled, fingre… det er alt sammen bløddelsskader. Når der sker en bløddelsskade, rives der samtidig nogle små, omliggende blodkar over, så der siver blod ud i vævet omkring skaden. Blødningen forværrer skaden og forlænger dermed skadeperioden, så det er vigtigt at begrænse den mest muligt.


Behandl efter RICE-metoden:


R:

Ro og aflastning

I:

Is - dog ikke direkte på huden. Drop kühlspray; Det virker ikke i dybden. Man kan med fordel bruge kompressionsforbindingen til at holde isposen fast med.


C:

Compression: Elastisk forbinding, der giver et fast tryk. Brug brede, lange elastikbind. Den stramme forbinding er meget betydningsfuld ved alvorlige trælår og fibersprængninger, der ligger dybt i muskulaturen.


E:

Elevation, løft skadesstedet op over hjertehøjde.

De første par døgn - i hvert fald så længe der er smerter og hævelse - skal stedet holdes i ro, nedkøles regelmæssigt (særligt vigtigt de første seks timer), have en elastisk forbinding om, som giver et fast tryk (dog ikke om natten) og være hævet til over hjertehøjde. Blødning og hævelse kulminerer normalt inden for de første 36 timer.


RICE efterfølges ofte af et:
M:

Mobilisering. Jo tidligere genoptræningen påbegyndes, jo hurtigere er man klar igen. For eksempel kan man "pumpe" hævelse væk med venepumpeøvelser. Samtidig fjernes affaldsstoffer. Den første genoptræning består af bevægeøvelser, udspændingsøvelser, muskeløvelser, balance- og koordinationsøvelser og skal eventuelt planlægges sammen med en fysioterapeut. Lad smerten og hævelsen bestemme omfanget - det må ikke gøre ondt.


Forstuvning
Ved en forstuvning bliver leddet strakt "for meget" og vender derefter tilbage til sit normale leje. Det giver en væskeudtrædning i leddet, så det hæver op og gør ondt. Det kan også blive misfarvet og have nedsat bevægelighed. Også ved forstuvninger bruges RICE-princippet - se ovenfor.
 

Ledskred
Ved et ledskred bliver leddet strakt, men i stedet for at hoppe tilbage i sit normale leje, som ved en forstuvning, sidder det nu forskudt. Det gør ondt, og leddet er måske fastlåst i en unormal position.
Hvis man har mistanke om ledskred eller brud, skal man passe på, at de omliggende nerver og større blodkar ikke også beskadiges. Derfor:

  • Flyt ikke den skadede. Rør mindst muligt ved den skadede legemsdel.
  • Understøt benet i findestillingen, eventuelt med en trøje eller et tæppe.
  • Køl det skadede sted ned, men hold samtidig den skadede varm for at forebygge chok.
  • Tilkald ambulance


Knoglebrud
Slag, vridning eller fald kan være årsager til, at en eller flere knogler brækker.
Symptomer: Forandret form, smerter, hævelse, misfarvning, føleforstyrrelser, "løshed". Ved åbent brud er der også blødning og eventuelt en synlig knogle.

  • Berolig den tilskadekomne
  • Støt bruddet i findestillingen
  • Er bruddet åbent: Dæk såret med så rent et klæde som muligt
  • Tilkald hjælp, tlf. 1-1-2
  • Forebyg chok ved at berolige, trøste, løsne stramtsiddende tøj og holde den skadede varm
 
 





Relaterede sider: