Sådan undgår du alpine skiskader

De typiske skader på en skiferie er vridskader i knæleddet, forstuvning af fingre og håndled eller fibersprængninger. Dem kan du godt forebygge inden du tager af sted
 

5000 danskere ender hvert år skiferien med et ben i gips eller i en lægehelikopter


Husk at træne hjemmefra 
80 procent af alle skiskader er benskader, hvor det blandt andet går ud over knæ, herunder særligt menisk og korsbånd. Hvis du bliver træt og ukoncentreret, fordi formen ikke er blevet plejet op til skiferien, er der langt større risiko for vridskader og brud.


Brug hjelm - og altid til børnene
Inden for de senere år, har der været øget fokus at bruge hjelm, hvilket også afspejler sig i antallet af danskere, som slår hovedet alvorligt.
Men fordi folk er blevet bedre til at bruge hjelm, er størstedelen af hovedskaderne ikke så alvorlige som tidligere. Dog er der stadig en del, som endnu ikke har indset, hvor vigtigt det er at have hjelm , og her oplever vi desværre alvorlige hovedtraumer.


Pas på med at blive for dristig
Langt de fleste skader opstår anden- og tredjedagen af skiferien. Den første dag ski er folk oftest lidt forsigtige, men alt for hurtigt er der mange, der går hen og bliver overmodige og kaster sig ud i noget, der ligger over evne. Og så er det, at det går galt.”
 

Drop stropperne på skistavene
eller husk at stikke hånden ind i stroppen nedefra, hvis du gerne vil bruge stropperne. Skader håndled og tommelfinger opstår, fordi stropperne skistavene bliver brugt forkert. Falder du med stroppen forkert omkring hånden, risikerer du at få trukket tommelfingeren af led eller i værste fald brække den. Kan du ikke huske, hvordan stropperne skal bruges korrekt, når du står toppen af pisten, er det derfor bedre at lade være med at bruge dem.