Antallet af dræbte på danske veje stiger


Indtil videre har 191 mennesker mistede livet i trafikken i 2013. Antallet af trafikdræbte er stigende for første gang i fem år.
Det viser en foreløbig vurdering af årets trafikulykker på baggrund af Vejdirektoratets foreløbige tal. De endelige bekræftede tal kommer først  medio 2014. 

 

I 2013 var antallet af trafiktdræbte191 personer som mistede livet i trafikken.

I 2012 var antallet af trafikdræbte 167 personer som mistede livet i trafikken.

I 2011 var antallet af trafikdræbte 220 personer som mistede livet i trafikken.
I 2010 var antrallet af trafikdræbte 255 personer som mistede livet i trafikken.

I 2009 var antrallet af trafikdræbte 303 personer som mistede livet i trafikken.

I 2008 var antrallet af trafikdræbte 406 personer som mistede livet i trafikken.

I 2007 var antrallet af trafikdræbte 406 personer som mistede livet i trafikken.

I 2006 var antrallet af trafikdræbte 306 personer som mistede livet i trafikken.

I 2005 var antrallet af trafikdræbte 331 personer som mistede livet i trafikken.

I 2004 var antrallet af trafikdræbte 369 personer som mistede livet i trafikken.

I 2003 var antrallet af trafikdræbte 432 personer som mistede livet i trafikken.

I 2002 var antrallet af trafikdræbte 463 personer som mistede livet i trafikken.

 

Færdselssikkerhedskommisionen havde tidligere haft en målsætning om at antallet af trafikdræbte skulle ned under 200 personer.  Dette mål blev nået og derfor har kommisionen har sat det nye mål om, at de dræbte i trafikken skal nå ned på højst 120 dræbte personer i trafikken.
 

Øget kontrol og mere sikre køretøjer kan redde liv 

Politiet vil fortsat i 2014 have særlig fokus på kontrol af for høj hastighed, spiritus- og narkokørsel, opmærksomhed og brugen af sele, fordi der her er flere liv, der kan reddes.
 

Politiet øger i 2014 antallet af fartkontroller på vejene, da for høj fart hvert år koster mange liv. Det kommer til at ske i en kombination af automatisk hastighedskontrol og den gammelkendte politikontrol på alle veje. Desuden har vi med nye screeningsalkometre og - narkometre mulighed for at tjekke endnu flere bilister end tidligere, siger Jørn Pakula Andresen, vicepolitiinspektør, Rigspolitiets Færdselssektion.
 

Øget brug af sikkerhedsteknologi i køretøjerne kan også redde flere liv. Sikkerhedsudstyr kan både forebygge, at ulykken sker og mindske skaderne på bilisten, fodgængere og cyklister, når det går galt. 


- Når man køber bil, så er det vigtigt, at flere prioriterer sikkerhed og går efter de biler, der har fået fem stjerner i EuroNcap´s crashtest.  Man har for eksempel haft succes med vigtigt sikkerhedsudstyr som ECS, der sænker risikoen for personskader i eneuheld med 34 %. Systemet er afgiftsfritaget, hvilket har medført, at næsten alle nye biler her i landet har ESC.