Gode råd om skiløb

 

Pas på når du er på ski, det er ærgeligt, at skulle få ferien ødelagt, her er lidt gode "fif" til dig før skiløb.
 
I 2003 - 2004 kom over 5000 danskere til skade på ski. De tredjedel af de alvorlige skiskader er knæskader

Hold dig til de afmærkede ruter
Undgå skiskader Hver 10. dansker kommer til skade på skiferien. Du kan dog selv minimere din risiko for at komme hjem med en skiskade, hvis du forbereder skituren lidt bedre. Det bør du selv gøre:
 
Vær i god form hjemmefra
Sørg for at være i en god grundform hjemmefra. Tag f.eks. løbe- eller cykelture, der forbedrer konditionen, og lav øvelser hjemme i din stue, der styrker ryg, mave og ben.

Indstil skibindingerne korrekt og test dem løbende
Forkert indstillede skibindinger er skyld i mange knæskader. Test derfor altid selv, om skibindingerne er indstillet korrekt, inden du kører ned ad pisten.

Gå på skiskole
Det er en god idé for alle at starte skiferien med professionel skiundervisning. Især hvis du er nybegynder, bør du lære de første trin her, da du har større risiko for at falde og få skader.

Hold pauser, når du er træt, og tag de lette løb sidst på dagen
Sidst på dagen og på skiferiens tredjedag sker der særligt mange skader på grund af træthed. Vælg udfordringerne først eller midt på dagen, hvor du er frisk, og hold pauser undervejs.

Spis mange kulhydrater og drik meget væske
Musklerne bruger megen energi under skiløb. Spis derfor mange kulhydrater, f.eks. kartofler, ris, pasta, brød og frugt. Drik også rigeligt med væske.

Drop stropperne på skistavene
Stropperne på skistavene er skyld i mange tommelfingerskader. Undgå derfor at bruge dem, eller brug eventuelt sikkerhedsstave, hvor stropperne udløser, hvis du falder.
 

· Overhold færdselsreglerne for skiløb
· Undgå alkohol før og under skiløb
· Brug sikkerhedsudstyr
· Kør aldrig ud, hvis du er syg eller træt
· Varm op og stræk ud før skiløb
· Brug udstyr, der passer
· Vær opmærksom på din krops signaler
·






Relaterede sider: