Ingen regler om førstehjælp på jobbet

 
De første minutter efter en ulykke er livsvigtige. Alligevel er der intet krav om, at ansatte på en arbejdsplads skal kunne førstehjælp.

Hvad er det nu lige, man gør, hvis kollegaen pludselig falder om? Vi kender vel alle frygten for, at ulykken er ude, men desværre fik man aldrig taget det førstehjælpskursus, man havde planer om. Og det gjorde kollegerne heller ikke.

Ifølge Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejdets udførelse er der nemlig ingen regler for, at ansatte på en virksomhed skal kunne førstehjælp.

- Der er krav om, at der skal være det nødvendige udstyr til førstehjælp på arbejdspladsen, men der er ikke krav om, at personalet skal kunne betjene det eller skal kunne førstehjælp. Det er op til virksomhederne selv at sørge for førstehjælpskurser til personalet, siger Tenna Andersen, jurist i Arbejdstilsynets Arbejdsmiljøfaglige Center.


Hun understreger dog, at det ville være en rigtig god ide, hvis arbejdsgiverne sørgede for, at medarbejderne blev i stand til at redde liv.

Hjælp giver større chance for overlevelse
I Hjerteforeningen mener man, at der er behov for større kendskab til førstehjælp på landets arbejdspladser.
 
- Vores erfaring er, at der alt for ofte ikke er nogen til stede, som kan førstehjælp. De første minutter efter en ulykke er afgørende for personens overlevelse. Derfor bør der være nogen på alle arbejdspladser, der kan førstehjælp, siger Mogens Lytken Larsen, som er lægefaglig chef i Hjerteforeningen.
Han fortæller, at chancen for at overleve et hjertestop er fire gange større, hvis nogen i nærheden kan give førstehjælp, inden ambulancen når frem.
- Jeg synes derfor, at førstehjælp bør tænkes ind i virksomhedens personalepolitik, siger Mogens Lytken Larsen.



Relaterede sider: