Stoplinjer skal hindre højresvingsulykker


Højresvingende lastbiler og cyklister er en farlig cocktail, som kan få fatale følger for cyklisterne. Derfor tager Københavns Kommune nu endnu et skridt i kampen for at undgå de voldsomme højresvingsulykker.
 
Teknik- og Miljøforvaltningen vil i den kommende tid lave tilbagetrukne stopstreger for biler og lastbiler i 117 lyskryds i København.
 
Stopstregen placeres i vognbanerne minimum fem meter før fodgængerfeltet, så bilerne holder bagved cyklisterne i krydset. På den måde kan de højresvingende bilister bedre se de ligeudkørende cyklister, når der bliver grønt.
 
Tilbagetrukne stoplinjer er en effektiv foranstaltning, når det gælder om at gøre cyklister langt mere synlige for biler og lastbiler i lyskryds - vel at mærke, når cykler og biler holder for rødt.
 
De nye stopstreger kommer efter at der igen er sket en række højresvingsulykker, hvor lastbiler har kørt cyklister ned.
 
De tilbagetrukne stopstreger vil komme i bl. a. disse lyskryds:
  • Jagtvej / Mimersgade
  • Fredens Bro / Øster Søgade
  • Nørre Allé / Universitetsparken
  • Utterslev Torv
  • Åboulevard / Blågårdsgade


Københavns kommune vil også etablere tidligt grønt lys for cyklister i udvalgte lyskryds, så cyklisterne får et forspring i forhold til biler og lastbiler, ligesom kommunen planlægger forsøg med detektorer som registrerer cyklister i krydset og udløser et advarselslys, der er synligt for biler og lastbiler

 



Relaterede sider: